Słownik
Lista Robinsona
Program Listy Robinsonów ma na celu ochronę konsumentów, którzy nie życzą sobie otrzymywania niezamówionej, adresowanej do nich Informacji handlowej skierowanej następującymi środkami przekazu: telefon (stacjonarny i komórkowy), poczta elektroniczna oraz list tradycyjny (pocztowy). Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB stworzyło Listę Robinsonów dla rynku Polskiego już w 1996 roku. Najnowsza edycja Listy wykorzystuje charakterystyczne dla XXI wieku cyfrowe kanały komunikacji.
Lista Robinsonów dla firmy to:
- Wizerunek organizacji odpowiedzialnych społecznie i stosujących najwyższe standardy działania.
- Odpowiedzialność. Kontakt z klientem z poszanowaniem jego praw oraz łatwy sposób do odmowy kontaktu.
- Optymalizacja działań marketingowych.
- Ograniczenie kosztów (finansowych i wizerunkowych) i ryzyka wystąpienia spraw reklamacyjnych zgłaszanych przez konsumentów.
Lista Robinsonów dla konsumenta to:
- Bezpieczeństwo - poszanowanie poufności informacji, prywatności konsumenta oraz jego praw.
- Edukacja - źródło wiedzy o zasadach ochrony danych osobowych i zasadach marketingu bezpośredniego.
- Wsparcie - pomoc oraz przyspieszony tryb postępowania w przypadkach naruszenia praw konsumentów.
- Wygoda - jedno miejsce dla deklaracji braku zgody na otrzymywanie komunikatów promocyjno-reklamowych.